ns'sense

brand focused
design studio

nssense
creative brand design studio

Hoeveel kost een logo?

Ach, de eeuwige vraag: “Hoeveel kost een logo?”
Het is ongetwijfeld dé meest gestelde vraag die ik krijg.

Je hebt besloten dat je een logo nodig hebt? Perfect! Een logo is namelijk essentieel voor je branding en herkenbaarheid. Maar de prijs van een logo kan variëren van gratis of een schamele paar euro’s tot een redelijke som waar je een kleine auto van kunt kopen. Dus wat betaal je nu best voor een logo?

Wat kost een logo nu echt?

1. De gratis route

Waarom betalen als je het zelf kunt doen?

Laten we beginnen bij het absolute bodemniveau. Hier hebben we de DIY-optie, waar je innerlijke Picasso vrijkomt met Paint of – als je fancy bent – Canva.
Er zijn ook al heel wat AI-tools te vinden die in no-time een logo voor je genereren. Gratis tools zijn geweldig, maar je eindigt wel met iets dat eruitziet alsof het ontworpen is door een blinde kip met een laptop. Dit kost je niets… behalve je waardigheid en op termijn misschien je bedrijf. Want laten we eerlijk zijn, met een slecht logo betaal je uiteindelijk de prijs in minder geloofwaardigheid, minder klanten, lagere waarde van je bedrijf en de amateuristische uitstraling van een prutser. Een gratis logo is prima voor een hobbyblog, maar als je serieus genomen wil worden, is het toch tijd om te investeren.

2. Freelancers

De marktplaats van creativiteit.

Freelancers vind je overal. Ook op platforms als Fiverr. Hier kun je een logo laten maken met een prijs en levertermijn van een heerlijke kop koffie. Of je kan enkele honderden euro’s betalen voor een ‘uniek’ ontwerp. Ideaal als je op zoek bent naar een middelmatig logo. Want verwacht er niet te veel van. Je logo kan zo generiek zijn dat zelfs je moeder het verwart met het logo van de bakkerij om de hoek. Een authentieke uitstraling kan je hiermee wel vergeten. Het logo zal meer ‘ik ben goedkoop’ uitstralen dan ‘ik ben een uniek bedrijf met een eigen identiteit’. En uiteindelijk zal je meer moeten uitgeven aan marketing om enig effect te krijgen. If you pay peanuts, you get monkeys.

3. De professionele ontwerpers

Waar voor je geld.

Kies je voor een professionele brand designer, dan ga je een stap omhoog. Hier begint het betere werk. De prijzen variëren van € 1000 tot € 5000. Maar je krijgt wel een logo dat je bedrijf écht vertegenwoordigt en niet lijkt op een schoolproject. Een professioneel ontworpen logo is als een perfect passend maatpak: je kan er indruk mee maken. Het past bij je merk, straalt kwaliteit uit en gaat jaren mee. De designer verdiept zich in je bedrijf, neemt de tijd om je doelgroep te begrijpen en analyseert je markt om iets unieks te creëren. Met een goed logo heb je ook de basis voor je hele visuele identiteit en kan je van je bedrijf een merk maken.

4. De designbureaus

Voor de Ferrari onder de logo’s.

Wil je echt groots uitpakken? Dan moet je bij een designbureau zijn. Hier betaal je tussen de € 5000 en € 20.000 of meer. Maar je krijgt een logo en een hele merkidentiteit die een Pulitzerprijs zou kunnen winnen (als die bestond voor logo’s). Hier moet je zijn als je je tussen de grote jongens wil begeven en zonder schroom je concurrentie het nakijken wil geven.

Wat past bij jou?

Kies je een logo dat je zelf in elkaar hebt geknutseld of een merk dat zelfs Apple zou laten blozen?

Starters en bijberoepers zonder budget:
Ga voor de gratis route of goedkope freelancers. Perfect als je budget te krap is en je bedrijf in de beginfase zit. Je kan starten, wat ervaring opdoen en sparen voor het betere werk.
Starters met budget en zelfstandige ondernemers:
Investeer in een professionele ontwerper. Je wilt dat je bedrijf opvalt en er betrouwbaar uitziet. Zeker als je de beste klanten wil aantrekken zonder tijd en geld te verliezen aan extra marketing. Zo verdien je je investering al snel in meervoud terug.
Kleine en middelgrote bedrijven:
Kies voor een professionele ontwerper of klein designbureau die een authentiek logo ontwerpt waarmee je er kan uitspringen. Hier krijg je de branding die je nodig hebt zonder je blauw te betalen.
Grote bedrijven en gevestigde merken:
Investeer in een designbureau. Zodat je bedrijf de waarde krijgt die het verdient en je merk de concurrentie aankan.

Je krijgt waar je voor betaalt.

Dus, wat kost een logo? Het kost wat je wilt investeren in de toekomst van je bedrijf. Maar wat je budget ook is, zorg er vooral voor dat het logo jouw bedrijf op een memorabele manier vertegenwoordigt en er niet als een goedkope clipart uitziet. Want goedkoop wordt al snel duurkoop.

En weet dat een logo ook maar een logo is. Wist je dat het eerste Nike-logo – de beroemde ‘swoosh’ – werd ontworpen voor slechts $35 door een student grafisch ontwerp? Gelukkig voor haar kreeg ze later aandelen in het bedrijf, want dat logo is nu miljarden waard! Een merk is meer dan een logo en met een logo alleen heb je nog geen merk. Maar hé, je moet wel ergens beginnen natuurlijk.

Start vandaag nog met het bouwen van een sterk merk.

let's connect

Hoe bouw je een sterk merk?

Ontdek het recept om een sterk en consistent merk te bouwen waarmee je opvalt, de concurrentie verslaat en het verschil maakt in het leven van je klanten.

Scroll naar boven