ns'sense

brand focused
design studio

nssense
creative brand design studio

Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Zelfs de groten der aarde maken wel eens een blunder. Ken je het verhaal van New Coke? Of hoe Coca-Cola het verschil niet leek te kennen tussen branding en marketing.

Coca-Cola’s zoete vergissing

In de jaren ’80 merkte Coca-Cola dat steeds meer mensen de voorkeur gaven aan de zoetere smaak van Pepsi. Dus gingen ze hun recept veranderen om de concurrentie de loef af te steken. Marketingtechnisch gezien leek dit een geniale zet: geef de mensen wat ze willen, toch? Maar toen New Coke werd gelanceerd, waren de fans van de klassieke cola geschokt en teleurgesteld. Ze misten hun vertrouwde smaak en het gevoel dat het met zich meebracht. Coca-Cola was voor veel mensen niet alleen een drankje, maar ook een merk met een diepe emotionele betekenis. Ze hadden een marketingbeslissing gemaakt, maar waren even vergeten wat branding betekent.

wat-is-het-verschil-tussen-branding-en-marketing

Maar wat is het verschil dan tussen branding en marketing?

Branding: het hart en ziel van je bedrijf

Seth Godin, bekend om zijn innovatieve benadering van marketing, zegt het zo: “People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic.” Dus ja, mensen kopen geen frisdrank, ze kopen het verhaal en de magie die ermee gepaard gaan. Marty Neumeier, een van de meest invloedrijke merkstrategen, legt het nog iets anders uit: “A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or organization.” Met andere woorden, je merk is niet wat jij zegt dat het is, maar wat je klanten ervan vinden.

Branding is dus wie je bent en hoe anderen dit ervaren. Het is de identiteit van je bedrijf, product of dienst, de belofte die je doet aan je klanten en de manier waarop je deze belofte waarmaakt. Het gaat om de waarden, het doel en de persoonlijkheid van je merk, en hoe deze tot uiting komen en resoneren met die van je klanten.
Een definitie voor branding zou kunnen zijn:

Branding is het proces van het creëren en beheren van de uitstraling, de emotionele connectie en herkenning van een bedrijf, product of dienst.

Marketing: het verhaal vertellen

Maar wat is marketing dan? Volgens Marty Neumeier is branding de strategie die het hart van je bedrijf blootlegt en marketing het mechanisme dat die strategie in de wereld implementeert. Marketing is dus hoe je je merkverhaal de wereld instuurt. Marketing omvat alles van advertenties en PR tot social media en content marketing. Waar branding het verhaal is, is marketing de manier waarop je dat verhaal vertelt.
De definitie voor marketing is dan:

Marketing is de methode van een bedrijf, product of dienst om meer te verkopen of marktaandeel te winnen.

Het avontuur van New Coke

Even terug naar Coca-Cola. Hun avontuur met New Coke was niet alleen een dure grap, maar ook een les in merkloyaliteit. Hoewel New Coke steeds als beste uit blinde smaaktests kwam, kon het toch niet op tegen de emotionele band die mensen hadden met de originele Coca-Cola. Door de publieke opstand bracht Coca-Cola, slechts 79 dagen na de introductie van New Coke, hun originele recept terug op de markt als ‘Coca-Cola Classic’. Het was een harde financiële klap. Ze hadden flink geïnvesteerd in de productie en promotie van een nieuw product dat niet resoneerde bij hun klanten.

Verlies je branding niet uit het oog

Coca-Cola’s misser laat zien hoe belangrijk branding is. Door niet trouw te blijven aan hun merk, verspilden ze niet alleen veel geld, maar ook het vertrouwen van hun klanten. Het mogelijke verlies van decennialange klantloyaliteit is zelfs een groter fiasco dan de financiële put in hun marketingbudget.

Branding en marketing zijn dus nauw met elkaar verweven, waardoor zelfs grote merken wel eens de fout maken om branding over het hoofd te zien bij hun marketing.

Doe beter dan Coca-Cola! Denk eraan om jouw branding niet te verwaarlozen. Maak van je merk een prioriteit zodat je meer resultaat haalt uit je marketing.

Ken je het verhaal van New Coke? Of hoe Coca-Cola het verschil niet leek te kennen tussen branding en marketing. Maar wat is het verschil tussen branding en marketing?

In de jaren ’80 merkte Coca-Cola dat steeds meer mensen de zoetere smaak van hun concurrent Pepsi prefereerden. Als reactie hierop besloot Coca-Cola hun recept te veranderen naar een zoetere variant en introduceerden ze ‘New Coke’. Vanuit een marketingperspectief leek dit een slimme zet: inspelen op wat consumenten willen om meer te kunnen verkopen.

Toen New Coke werd gelanceerd, waren fans van het originele Coca-Cola geschokt en teleurgesteld. Ze misten hun vertrouwde smaak en het gevoel dat het met zich meebracht. Coca-Cola had een marketingbeslissing gemaakt zonder rekening te houden met het hart en de ziel van wat hun product betekende voor hun klanten. Coca-Cola was voor veel mensen niet alleen een drankje, maar ook een merk met een diepe emotionele betekenis. Ze hadden hun krachtige merkidentiteit verwaarloosd.

wat-is-het-verschil-tussen-branding-en-marketing
Coca-Cola veranderde haar product op basis van marketingstrategieën, zonder rekening te houden met hun branding, maar krabbelde snel terug.

Hoewel New Coke steeds als beste uit blinde smaaktests kwam, kon het toch niet op tegen de kracht van de emotionele verbinding die mensen hadden met het originele product. Door de publieke opstand bracht Coca-Cola, 79 dagen na de introductie van New Coke, het originele recept terug op de markt als ‘Coca-Cola Classic’.

Branding en marketing zijn nauw met elkaar verweven. Zelfs grote merken maken wel eens de fout om branding over het hoofd te zien bij hun marketing. De blunder van Coca-Cola laat zien hoe belangrijk het is om het cruciale verschil te begrijpen tussen branding en marketing.

Wat is branding?

Om een diep begrip van branding te krijgen gaan we te rade bij twee gerenommeerde figuren in de wereld van marketing en branding: Seth Godin en Marty Neumeier.

“People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic.”

Seth Godin, bekend om zijn innovatieve benadering van marketing, beschrijft het merk als een identiteit. Deze omvat de waarden, het doel en de persoonlijkheid van je merk.

Marty Neumeier, een van de meest invloedrijke merkstrategen, stelt dat een merk meer is dan een identiteit. Het is niet wat jij zegt dat het is, maar wat zij (je klanten) zeggen dat het is. Het gaat om de emoties, percepties en verwachtingen die mensen hebben wanneer ze met je merk in contact komen.

“A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or organization.”

Branding is dus wie je bent en hoe anderen dit ervaren. Het is de identiteit van je bedrijf, product of dienst, de belofte die je doet aan je klanten en de manier waarop je deze belofte waarmaakt. Het gaat om de waarden, het doel en de persoonlijkheid van je merk. En hoe deze tot uiting komen in hoe je je bedrijf of product naar buiten toe presenteert. Een sterk merk overleeft trends, werknemers, producten en zelfs klanten. Het creëert een emotionele verbinding en loyaliteit bij klanten, waardoor ze keer op keer terugkomen.

Een definitie zou kunnen zijn:

Branding is het proces van het creëren en beheren van de uitstraling, de emotionele connectie en herkenning van een bedrijf, product of dienst.

Wat is marketing?

Seth Godin zegt dat marketing de manier is waarop je jouw verhaal vertelt, terwijl branding het verhaal zelf is. Voor Marty Neumeier is branding de strategie die het hart van je bedrijf blootlegt, en marketing het mechanisme dat die strategie in de wereld implementeert.

Marketing is dus hoe je je merk aan de wereld communiceert. Het is de verzameling tools, strategieën en tactieken die je gebruikt om je producten of diensten aan klanten te verkopen. Marketing omvat advertenties, PR, social media, e-mail, content marketing, SEO, en nog veel meer. Marketing is hoe je het verhaal van je merk vertelt.

De definitie voor marketing is dan:

Marketing is de strategie van een bedrijf, product of dienst om meer te verkopen of marktaandeel te winnen.

Geen marketing zonder branding

Ken je ook mensen die veel praten maar niets te vertellen hebben? Of ze zeggen vandaag dit en morgen iets anders. Ze lijken leuk voor even, maar vervelen snel. Zo komt je bedrijf over wanneer je je enkel concentreert op je marketing, maar niet investeert in je branding. Wat kan je vertellen als je geen verhaal hebt?

Investeren in je branding is besparen op je marketing

Coca-Cola’s avontuur met New Coke was een harde financiële klap. Ze hadden flink geïnvesteerd in de productie en promotie van een nieuw product dat niet resoneerde bij hun klanten. Dit avontuur laat zien hoe belangrijk het is om je merk te kennen en ernaar te handelen. Door niet trouw te blijven aan hun merk, verspilde Coca-Cola niet alleen veel geld, maar ook het vertrouwen van hun klanten. Het mogelijke verlies van decennialange klantloyaliteit is zelfs een groter fiasco dan de financiële put in hun marketingbudget.

Branding komt eerst en marketing volgt. Je kunt geen effectieve marketing doen zonder een duidelijk gedefinieerd merk. Je merk is de belofte die je aan je klanten maakt, en marketing is hoe je die belofte communiceert.

Als je weet wat je merk betekent voor mensen, voorkom je dure marketingmissers. Want wanneer een product of dienst naadloos aansluit bij de verwachtingen en emoties die het merk oproept, zijn consumenten sneller geneigd tot aankoop, herhaalaankoop en mond-tot-mondreclame. Investeren in een solide branding betekent dus niet alleen het bewaken van de emotionele waarde van je merk, maar ook het maximaliseren van elke marketingeuro.

Het bouwen van een sterk merk is essentieel voor elk bedrijf. Het voegt waarde toe, trekt de juiste klanten aan en bouwt vertrouwen. Maak van je merk een prioriteit zodat je meer resultaat haalt uit je marketing.

Start vandaag nog met het bouwen van een sterk merk.

let's connect

Hoe bouw je een sterk merk?

Ontdek het recept om een sterk en consistent merk te bouwen waarmee je opvalt, de concurrentie verslaat en het verschil maakt in het leven van je klanten.

Scroll naar boven